Nasze sukcesy, osiągnięcia; działania, kontynuacje i plany
- Nasze sukcesy, osiągnięcia; działania, kontynuacje i plany:
- Organizujemy tradycyjne i bieżące, dobrze funkcjonujące i spełniające oczekiwania młodzieży:
- imprezy: otrzęsiny, andrzejki, bal straszydeł połączony z dyskoteką integracyjną, itp.
- konkursy artystyczne:
- piosenki polskiej „Rozśpiewani Melomani” w której biorą udział wychowankowie burs i internatów, m.in. w Ełku, Augustowie, Olecku, Piszu, Giżycku.
- fotograficzny „Ełk jesienią” (kolejna edycja), plakat na idealnego wychowanka, najładniej udekorowany pokój;
- „Ełk dla was” konkursu fotograficznego „Stolica mazur w obiektywie”
- Konkurs Filmowy: :Stop mowie nienawiści” pod patronatem Starosty Powiatowego;
- Zaduszki Poetyckie – forma multimedialnego połączenia poezji i improwizacji jazzowej oparta o tomik wierszy Wisławy Szymborskiej „Tutaj” z udziałem Tomasz Stańki.
- konkurs „Najlepszy czytelnik w Bursie Szkolnej”,
- promowanie czytelnictwa wśród młodzieży np. „Spotkanie z poezją śpiewaną”;
- w Festiwalu Piosenki Internackiej POGODA w Olsztynie uczestniczymy corocznie, wielokrotnie odnosząc sukcesy, w tym Grand Prix Festiwalu, wielokrotne miejsca na podium i wyróżnienia;
- Na ubiegłorocznym Festiwalu Piosenki Patriotycznej w Ełku, nasi wychowankowie zajęli I; II i III miejsce,
- Organizujemy akcje:
- zbiórki karmy dla podopiecznych pobliskiego schroniska dla zwierząt,
- akcja Mikołajkowego Autokaru Radia 5 - zbiórka pieniędzy na słodycze dla dzieci
- Sprzątanie Świata oraz Warmii i Mazur – systematyczne, coroczne,
- „Młodzież czyta dzieciom” - czytano bajki dla dzieci z Przedszkola Miejskiego „Ekoludki”;
- cykl spotkań z wychowankami w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Ełku - występy zespołu wokalnego i instrumentalnego (kolędy, wiersze), itd.
- cykl wieczorów filmowych – spotkania z klasyką kina „ Czy film się kręci?”, „Bożonarodzeniowy Manekin Challenge”. Organizowano też systematyczne wspólne grupowe wyjścia do kina;
- projekt „Żywe Biblioteki” - ukazujący zjawisko różnorodności kulturowej, etnicznej i religijnej
- projekt „Kuchnie Świata”- przybliżający kultury innych narodów pod kątem kulinarnym
- cykl zajęć wokalnych (warsztatowych) dla młodzieży z inicjatywy naszej wychowanki /Klaudii R./
- „Polskie Państwa Podziemne w latach 1939-1945”; wystawa + prelekcja
- stwarzamy możliwości inicjatyw młodzieży w organizacji różnych zajęć /imprez, akcji, działań, itp./ rozwijających zainteresowania, uzdolnienia i talenty, m.in.:
- produkcja filmu z udziałem wychowanków Bursy,
- zajęcia relaksacyjne np. muzykoterapia, Kontynuacja zajęć relaksacyjnych z elementami socjoterapii wg autorskiego programu Koła Rozwoju Osobistego „Poznaj siebie i swoje możliwości”.
- zajęcia taneczne dla chętnej młodzieży (walc, polonez, tango argentyńskie, itp.),
- zajęcia z rękodzieła,
- zajęcia kulinarne w stworzonych i dobrze wyposażonych kuchenkach samoobsługowych;
- popularyzacja szachów oraz innych gier planszowych jako zainteresowania rozwijającego intelekt, ubogacającego rozwój.
- Udział wychowanków w rekonstrukcji bitwy pod Olszewem – 17 września
- warsztaty nauki zapamiętywania i techniki uczenia się;
- warsztaty planowania kariery – Dzień Piękna z AVON
- Bardzo zależy nam na zapewnieniu warunków kształtujących zdrowy styl życia oraz zapewnienie warunków rozwijania pasji i uzdolnień w tym zakresie. Młodzież aktywnie uczestniczy w zajęciach sportowych organizowanych w placówce i poza nią (2 razy w tygodniu wyjścia na halę sportową i w nieograniczonych ilościach na ORLIK); ponadto:
- organizowane są spływy kajakowe,
- wycieczki w góry,
- wycieczki do teatru;
- wyjazdy na narty,
- wyjścia na ścianę wspinaczkową,
- zajęcia w parku linowym,
- tenis stołowy i bilard,
- turniej burs i internatów w piłce nożnej „Grajmy Razem”
- promowanie aktywności i sprawności - BUSHCRAFT – człowiek z buszu. Spotkanie z Konradem Buszą.
- Nieodłącznym czynnikiem zdrowego stylu życia jest zdrowe odżywianie i dlatego organizowane są zajęcia w kuchenkach samoobsługowych promujące zdrowe odżywienie, np. sałatki, pieczywo, dania z produktów z ekologicznych upraw. Nie zapominamy również o tradycyjnych babcinych smakach i pieczemy np. ciasta, pączki czy faworki.
- Pozytywne, ale także dobre wyniki i sukcesy naukowe, jednocześnie eliminowanie niepowodzeń szkolnych i przygotowanie młodzieży do kontynuowania nauki oraz chęci uczenia się przez całe życie, to jeden z głównych celów naszej placówki. Dbamy o wyposażenie pokoi i pokoi cichej nauki oraz biblioteki w sprzęt i odpowiednie pomoce, jednocześnie stwarzamy organizacyjne zabezpieczenie możliwości nauki w każdym czasie – uwzględniając higienę umysłową - nawet po godzinie 22. Wychowawcy w czasie nauki egzekwują przestrzeganie obowiązujących zasad sprzyjających naukowej atmosferze. Zapoznajemy wychowanków z podstawowymi zasadami i metodami pracy podczas nauki w celu poprawy efektywności nauki. Na bieżąco są rozpoznawane i diagnozowane trudności w nauce, potrzeby pomocy, także uzdolnienia i talenty naukowe. Podejmowane adekwatne oddziaływania: pomoc indywidualna, koła pomocy koleżeńskiej, „pogotowie naukowe”, programy oddziaływań i wsparcia uzdolnień oraz talentów, itp.
- Dbamy bezpieczeństwo młodzieży, a w jego ramach o: profilaktykę uzależnień /alkohol, narkotyki, tytoń, „dopalacze”/, niedostosowanie społeczne, eliminowanie wszelkich agresji i przemocy; ponadto uświadamiamy o zagrożeniach, możliwościach przeciwdziałania im oraz o konsekwencjach łamania przez wychowanków prawa, zasad zachowania, regulaminów; np.:
- Program profilaktyczny ,,Bądź Sobą. Nie bierz złych przykładów. To Ty możesz być przykładem”;
- Akcja „Rzuć palenie razem z nami”- trzeci tydzień listopada;
- ARS-elementy programu - miłość a używki c.1i 2;
- „E-papierosy szkodzą, czy nie? – 5 kluczowych pytań i wątpliwości”;
- „Cyberprzemoc – plaga XXI wieku”, itp.
- Walczymy z wszelkimi przejawami nietolerancji, ksenofobii, rasizmu i homofobii walczymy z dyskryminacją kobiet i zachowaniami seksistowskimi – w tym celu współpracujemy z Fundacją Borussia, organizujemy warsztaty oparte o scenariusz pozyskany z CEO i Borussi, warsztaty „Stop stereotypom i uprzedzeniom”, Inne przykłady:
- Praca nad projektem „Żywe Biblioteki” - ukazujący zjawisko różnorodności kulturowej, etnicznej i religijnej;
- Projekcje filmów dotyczących empatii, tolerancji i zrozumienia, np.: „Akuszerka”, „Zmiana”, „Chemia”, itp.
- Skupiamy się na rozbudzeniu oraz kształtowaniu postaw patriotycznych i obywatelskich, poszanowania dla symboli państwa: flagi, godła, hymnu, Konstytucji. Dążymy w swoich działaniach do wychowania młodzieży w szacunku i miłości do narodowego dziedzictwa, wartości, kultury narodowej, miejsca pamięci narodowej, historii, literatury, języka. Zapoznajemy wychowanków z historią, kulturą, tradycją regionu i środowiska, a w tym celu m.in.: spotkania z historykami /pracownikami IPN/, filmy tematyczne, obchody rocznic, świąt państwowych, czczenie pamięci wydarzeń, osób i miejsc, itp., np.: udział wychowanków w biegu 1 marca – Tropem wilczym – Narodowy dzień pamięci Żołnierzy Wyklętych. Inne przykłady:
- Patriotyczne Karaoke” konkurs piosenki patriotycznej.
- Quiz historyczny z wiedzy dotyczącej odzyskania niepodległości.
- Projekt „Trzy Dni z Patriotyzmem” -nowatorskie ujęcie zagadnień związanych z patriotyzmem.
- Przygotowanie słuchowiska „Tak Polska się zaczęła” – refleksja dla teraźniejszości i przeszłości, itp.
Od nowego roku szkolnego 2018/2019 kontynuujemy większość działań ww.; realizujemy, zaktualizowany, uchwalony 30.08.2018 Program Wychowaczo-Profilaktyczny.